onsdag 25 juni 2014

Amazon - hot eller möjlighet på den svenska bokmarknaden?

Hot eller möjlighet?

Amazon är på väg in på den svenska bokmarknaden.

Eftersom jag i går köpte en e-boksläsare och mer seriöst tänkte gå över till att läsa e-böcker: Inte bara på min smartfån (smarta mobil) eller dator - utan även läsa e-böcker på en speciellt avsedd "device" tänkt för just att läsa på skärm med som erbjuder bättre möjligheter att snabbt och trådlöst kunna köpa och ladda ner böcker just som behovet uppstår "just in time"-  eller mera den elektroniska varianten av POD - Print-on-demand - så är e-boksmarknaden i högsta grad intressant för mig. Inte minst då jag inom en förhoppningsvis snar framtid även kommer att kunna erbjuda mina egna böcker "Skapa & Sälj" samt "Forntida Järn - Ancient Iron"som eböcker, i den ena eller andra formen.

Så helt naturligt har e-boksmarknaden intresserat mig mycket, särskilt det senaste året, och fördjupat min research vad gäller just e-böcker och allt runt dem. Här kommer lite ur den undersökningen:

InternetWorld: "Den som är stor behöver inte vara snäll" http://t.co/uLP5l4CV05

 "Allt borde vara bättre än alternativet, att låta ett amerikanskt storföretag med ökänt hårda förhandlingsmetoder ta kontrollen över det svenska bokläsandets framtid.

För grejen är att det börjar närma sig sista chansen. Sannolikt har de svenska förlagen ett, kanske två år på sig innan Amazon kliver in. Om ingenting händer snart kan de lika gärna lämna walkover."
 


Citat InternetWorld: "Vem tar fighten med Amazon?" http://t.co/IXIgtzVLY3

  

Jag reagerade starkt då jag läste artikeln i samma ämne i tidningen NätSmart som jag prenumererar på då jag också driver en e-handelsbutik på nätet:


Förläggare och nätbokhandlare svarar, se sidan 26:
http://www.jetshop.co.uk/.../2014/06/18-SlutversionNY.pdf


Det verkar som om några av kommentarerna är klart naiva, rent av beror på någon slags förträngning eller hybris, eller lever man i Lalalala-land? 
 
Saxat ur NätSmart Nr 18, maj-juni 2014:
"Enbart på mediaprodukter omsätter den amerikanska mediejätten [Amazon] cirka 150 miljarder kronor om året, ungefär hundra gånger mer än Akademibokhandeln och Adlibris tillsammans."

På det svarar Akademibokhandelns representant: 
"Vi kan ha en multi-kanalstrategi. Det kan inte Amazon."  

 *Öh? Vad kan ett företag som omsätter 150 miljarder INTE göra??

Ett företag vars inflytande är så stort att i landet, staten FRANKRIKE har senaten och nationalförsamlingen röstat igenom ett lagförslag kallat "Anti Amazon-lagen"...




Vad göra?? "Kan Readly bli ett Spotify för böcker?


Intressant tilläggsläsning för den drivne egen-förläggaren eller författaren:
http://internetworld.idg.se/2.1006/1.554148

Inga kommentarer: